TIJD EN GELD BESPAREN ALS ONDERNEMER?

Wist jij dat je als ondernemer minstens 20% van je tijd (en dus geld) kan besparen door het optimaliseren en automatiseren van je processen?

Yes, dat geldt voor iedereen! Hoofdberoep of bijberoep, slager, coach of pottenbak(k)(st)er, jong of oud, klein of groot klantenbestand, noem maar op! Je kan waarschijnlijk al minstens één taak opnoemen waarvan je ooit al hebt gedacht: ‘dit moet toch beter kunnen?’. Ik kan je zeggen: dat klopt (meestal). Of het nu gaat om jouw advertenties, social media, sales processen of jouw administratieve processen: alles kan op 1 of andere manier wel geautomatiseerd worden. Vind welke manier voor jou werkt en je zal meteen een verschil merken.

Dat jou agenda overvol staat geloven we graag! Als zelfstandige kan het dan ook moeilijk zijn om de juiste balans te vinden tussen werk en privéleven en vaak gaat het werk (net iets te veel) vòòr al de rest. Door taken te optimaliseren en automatiseren kan je tijd besparen en een stuk efficiënter gaan werken.

Dus ondernemers, laten we stoppen met tijd verspillen aan saaie administratieve taken en meer tijd besteden aan het bouwen van onze bedrijven en genieten van het leven. Overweeg om te investeren in automatisatie en ontdek hoeveel tijd en geld je kunt besparen. 💪

Allemaal gemakkelijk gezegd, denk je? Dat klopt! Maar ook even gemakkelijk gedaan 😉 We helpen je even verder op weg!

WELKE PROCESSEN DAN?

Processen automatiseren
Lead generation - stappen om jouw onderneming vruchtbaarder te maken

1. LEAD GENERATION (MARKETING)

Lead generation, een fancy woord om te beschrijven wat elke zelfstandige absoluut nodig heeft om te kunnen overleven: klanten binnenhalen!

Elke ondernemer doet dit op een andere manier en vaak op verschillende manieren. Denk zo maar aan online marketing zoals e-mailmarketing, advertising, social media posts, e-books,… maar ook offline marketing zoals beurzen, mond-aan-mondreclame, flyers, posters, wat dan ook.

Elke branche werkt anders, elke doelgroep koopt anders en elk product of elke dienst werkt anders maar de basis…die blijft hetzelfde. Zonder klanten geen verkoop, zonder verkoop geen onderneming.

Bepaal dus alle factoren die een invloed hebben op jouw verkoop en ga hiermee aan de slag.

Denk zo bijvoorbeeld aan volgende factoren:

  • Wie is jouw doelpubliek?
    • Leeftijd
    • Regio
    • Interesses
    • B2B of B2C?
    • Gezinsleven
    • Financiële situatie
  • Wie is jouw echte publiek?
    • We merken namelijk vaak dat er tussen jouw doelpubliek en je echte publiek een verschil kan liggen. Stemt het publiek dat jouw content te zien/lezen krijgt, overeen met het publiek dat je voor ogen hebt/had?
  • Hoe communiceert jouw publiek het liefst?
  • Welke content verwachten ze van jou?
  • Koopt je publiek van jou of van je brand?
  • Hoe lang is je klant al ‘volger’ voor hij/zij effectief iets koopt?

Zo zijn er nog tientallen factoren waarmee je rekening kan houden. Is het nodig om ze allemaal in acht te nemen? Nee, niet per se! Maar probeer er eens achter te komen wat jouw ideale klant zoekt, en belangrijker nog: nodig heeft? Speel daarop in.

Er bestaan ZO veel systemen en programma’s om leads te genereren, maar vooral: om ze te automatiseren. Oké, je bent enkele dagen kwijt om een hele funnel op te zetten, maar het is het -beloofd- Meer. Dan. Waard. 

TIP: Probeer zeker alles te automatiseren, maar probeer het ook zoveel mogelijk met elkaar te linken (Google Ads, e-books, mailchimp, social media, mailfunnels, noem maar op). Eén van de tools (en één van mijn favo tools) daarvoor is Zapier.  Een mega-handige tool die heel wat software, apps, plug-ins enzovoort met elkaar kan verbinden.  De moeite waard om eens te bekijken!

2. LEADS OPVOLGEN

Oké, je hebt je lead. En nu? Uiteraard, je stuurt je potentiële nieuwe klant alle info over het product/de dienst waarover er vragen zijn gekomen.

Zo, klaar! Offff toch niet?

Misschien heeft jouw klant wat extra info nodig, maar was je mail niet helemaal uitnodigend om verder op in te gaan? Of misschien wilt je klant wel met jou in zee gaan, maar is de offerte verloren geraakt tussen al het papierwerk? Of misschien is je klant de offerte gewoon uit het oog verloren, staan er dringendere zaken op de planning? Of past het nu niet in het budget, maar een andere oplossing eventueel wel?

Zoveel mogelijke factoren. Hoe jammer is het als jij een potentiële klant kwijt geraakt, enkel en alleen door geen opvolging te doen? Want belieeeeve me, dat gebeurt meer dan eens. Is je prospect uiteindelijk tòch niet geïnteresseerd in je aanbod? Dan weet je dat ook ineens wanneer je je prospect opvolgt, weet je dat je hier (op dit moment) geen verkoop hebt gerealiseerd maar misschien op een later tijdstip toch wel?

Luister daarom zeker ook naar de objecties van je klant! Is zij of hij na een top verkoopsgesprek en het weerleggen van objecties nog steeds niet geïnteresseerd? Ook dat is een win, neem die objecties mee en voer aanpassingen uit waar mogelijk/noodzakelijk.

Het opvolgen van je leads is key in je sales funnel. Hoe je deze verwerkt is aan jou! Maar.. doe er iéts mee.

3. SALES

Ahhh… Sales. You love it or you hate it!

Maar zelfs als je initieel een ‘haatrelatie’ hebt met verkoop kan je toch leren om écht te verkopen, maar dan op een manier die bij jou past. Authentiek verkopen noemt men dat dan.

Groei naar een ‘liefdeverhouding’ met je salespraatje door je klant te overtuigen waarom jouw product of dienst onmisbaar is voor zijn of haar bedrijf (ervan uitgaande dat je daar toch minstens zelf van overtuigd bent 😉 ). Speel objectief en pro-actief in op de pijnpunten van jouw prospect, gebruik enkele simpele technieken die je kunnen helpen bij het type klant dat je voor je hebt, en VERKOOP zonder veel moeite.

Wij ‘verkopen’ onze GroeiWeek uiteraard ook vanuit hetzelfde perspectief; we zijn er oprecht van overtuigd dat we élke startende onderneemster kunnen helpen met onze workshops en hands-on methodes. We weten 100% zeker dat elke deelnemer nadien de kracht én de juiste tools in handen heeft om nadien te groeien gelijk zot.

Afin, dat verkopen dus. Het begint uiteraard op het moment dat jouw klant oprechte interesse toont in jouw product of dienst. Het downloaden van je e-book, het inschrijven voor je nieuwsbrief, het opvragen van prijzen/een offerte, een kennismakingsgesprek inboeken,… Noem maar op. Maar hoe ga je van daar verder? Ben je perfect op de hoogte van welke lead welke info nog moet krijgen, wanneer je een prospect exact moet opvolgen, welke mails die prospect al dan niet heeft ontvangen,…? Of is het bij jou – net zoals bij heel wat andere ondernemers, no judgement – ook nogal een boeltje wanneer het aankomt op je sales?

Goed nieuws!

Ook sales funnels kan je volledig automatiseren! Maak het jezelf toch zo gemakkelijk mogelijk…

Denk zo bijvoorbeeld aan:

  • Automatische mail naar jezelf wanneer je je prospect telefonisch/via mail moet opvolgen
  • Aanpassing in mailfunnel bij verandering van status
  • Reminders voor jezelf en eventuele medewerkers
  • Connecteren met online offerte-tools
  • Linken aan een boekingstool om hen zelf een gesprek met jou te laten inboeken
  • Je CRM linken met je advertising
  • Automatische uitnodigingen voor events/specifieke nieuwsbrieven afhankelijk van interesse

 

Ook hiervoor bestaan weer enorm veel tools. Vooraleer je begint maak je best even een plan op; wat heb je nodig, wat wil je allemaal aan elkaar linken, voor welke producten/diensten, hoe moet de ervaring van de klant verlopen, wanneer moet welke stap gebeuren, welke trigger zorgt voor welke actie,…
Een koppeling met je CRM systeem is handig! Ook voor webshops bestaan er enorm veel mogelijkheden om automatische sales funnels aan te maken.

Wil jij van start gaan maar weet je niet goed hoe? Dan is onze GroeiWeek de perfecte oplossing voor jou!

Sales funnel - verlies geen potentiële klanten meer!

4. ADMINISTRATIE

FAN-TAS-TISCH! Je hebt je klant binnengehaald.

Maar ehhh… Breekt bij jou nu ook al de stress uit van de papierhandel die jou te wachten staat? 

  • Vergeet je wel eens de juiste documenten op te vragen?
  • Heb je een soort vast “onboarding”-proces voor je klanten? 
  • Weten ze waar ze aan toe zijn of vallen ze na het goedkeuren van een offerte een beetje in een zwart gat?
  • Hoe vaak moet jij je klanten opnieuw contacteren omdat je iets vergeten bent?
  • Ontglipt het maken van een factuur je wel eens en durf je wéken later niet goed meer dat factuur opsturen? (The horror…Gewerkt voor niks!)
  • Krijg je al spontaan zweetplekken wanneer je nog maar dénkt aan het moment dat je alles moet bezorgen aan je boekhouder?
  • Loopt het nog wel eens mis met de opvolging van een bestelling/levering van dienst?
 

 

Je hoort ‘m al komen…Ook dit stuk kan je toevoegen aan de automatisatie van jouw bedrijf! 

5. UITVOERING

De uitvoering van de bestelling of dienst is gebeurd, oef.  Alles goed verlopen?

Laat je je klant nu lopen? Hoe zit het met upsells? Zijn er mogelijkheden om je klant nóg beter te helpen? Communiceer met je klant! Eén van de mogelijkheden daartoe is het laten schrijven van een review. Op Google, social media, via WhatsApp, maakt al niet uit. Je kan deze input enerzijds gebruiken als feedback voor jezelf en je bedrijf, maar zeker ook als content op je website/social media. Want positieve mond-aan-mondreclame, dat kan je nog steeds niet overtreffen met marketing!

Wat gebeurt er na levering van bestelling of dienst? Zeg je dan ‘salut hé‘ of verkies je op dat moment eerder ‘tot volgende keer!‘. Is jouw communicatiefunnel daar dan ook op afgestemd? En YES, ook hier kan je nog verder automatiseren! Neem meteen jouw volgende stap op the road to success.

TIP: Heb je een CRM systeem? Vergeet dan zeker ook niet de status van een lead aan te passen, of tags te installeren om toekomstige content beter af te stemmen!

6. EEN SUCCESVOLLE VERKOOP

Top, alles goed gegaan! Heel belangrijk voor je bedrijf, maar vooral voor de rust in je eigen hoofd: maak van deze succesvolle uitvoering de regel, niet de uitzondering.

Stel jezelf eens deze 3 vragen:

  1. Hoeveel tijd steek jij in alle bovenstaande stappen? En hoeveel tijd zou je eraan wíllen besteden? Qua percentage, hoe staat dit t.o.v. het uitvoeren van je core business?
  2. Als jij nu op reis gaat of (ernstig) ziek zou vallen (2 uitersten, I know), met amper (tot geen) toegang tot je computer, in hoeverre kan jouw zaak dan blijven draaien?
  3. Heb ik met de werking van mijn business op dit moment de vrijheid en het geluksgevoel dat ik dacht/wenste te hebben als ondernemer?

Kan je bovenstaande vragen beantwoorden op een manier die voor jou positief is?

GREAT JOB!

Is dat niet het geval? Helemaal niet erg, net als heel wat startende én zeer ervaren ondernemers is ook bij jou soms een objectieve visie nodig, een helpende hand die jou de mogelijkheden doet inzien en de tools aanreikt om hier verandering in te brengen.

En dat, dat is exáct wat wij willen bereiken met onze GroeiWeek. Onderneemsters de kracht, kennis en know-how geven die nodig is om op een gezonde, minder stressvolle en zelfzekere manier hun onderneming te doen groeien. Zorg dat jouw onderneming een stevig fundament heeft, waarop je kan verder bouwen in de toekomst!

Wil je eerst eens met ons kennismaken en kijken wat wij jou kunnen bieden? Schrijf je dan zeker in voor 1 van onze workshops of webinars!